Site logo

Bedriftens utvikling rører Andreas (41): – Veldig sterkt

RØRT: Gründer, Andreas Nordengen fra Berger, blir rørt når han ser hvem som benytter seg av «Mimrelink» og hvordan det brukes. Foto: Christina O. Juelsen

For halvannet år siden startet gründeren fra Berger opp sitt nye firma. Nå ser han at en spesiell gruppe tar i bruk ideen.

– Det var ikke helt sånn jeg hadde sett for meg at det skulle bli da jeg startet opp, sier Andreas Nordengen til Svelviksposten.

I mars i fjor gjorde han idé til virkelighet, da han startet firmaet «Mimrelink», som går ut på at man kan sette fysiske QR-koder på gravsteiner eller minnesteder, som fører til en minneside.

Nå, halvannet år senere, kan Nordengen fortelle at han begynner å se hvilken målgruppe firmaet retter seg mot – nemlig den yngre generasjonen.

– De som har de mest aktive og levende minnesidene er faktisk barn og unge som har gått bort. Det er veldig sterkt og noe som blir veldig personlig, sier Nordengen.

Han er tydelig preget da han forteller om det han opplever blant brukerne sine.

– Det er ikke riktig at foreldre skal begrave sine egne barn. Jeg har to barn selv og synes det er veldig rørende når jeg ser hva som legges inn på disse minnesidene, sier han.

Fremtidsrettet

Da Nordengen startet opp bedriften, så han for seg at det skulle være de eldre, med et langt liv bak seg, som skulle få flest minnesider.

Sånn har det imidlertid ikke blitt. Nordengen kan nemlig fortelle at det kun er ti prosent av minnesidene som er opprettet for eldre personer. De resterende 90 prosentene har blitt opprettet til minne om unge personer som har gått bort.

Det mener gründeren viser hvor viktig bedriften faktisk er.

– Det blir mer og mer tydelig at Mimrelink er en slags generasjonsbedrift, hvor foreldre på min alder og yngre, har skjønt at det vi driver med er fremtidsrettet. Vi lever i en digital verden som blir viktigere og viktigere og gjør dette for kommende generasjoner, sier Nordengen.

Han trekker også fram at bedriften har begynt å «trende» på sosiale medier plattformen «TikTok», og at det er der mye av publikummet og bedriftens brukere er.

– Jeg så nylig en TikTok video av en mor som monterte to QR-koder på hver av gravstøttene til sine to avdøde barn. Det var utrolig rørende å se, forteller Nordengen.

Han har selv også opprettet en bruker på plattformen, hvor han bruker mye tid på å svare på spørsmål og legge ut forklaringsfilmer.

FLEST UNGE: Ved å skanne koden, får man opp en profil av den avdøde på telefonen. Her kan man lese om personen, samt se bilder og videoer som er lagt inn. Gründeren forteller at de fleste som får disse minnesidene er barn og unge som har gått bort. Foto: Christina O. Juelsen

Opplever skepsis

Selv om Nordengens bedrift får mye god respons, opplever han fortsatt en del skepsis.

– Det var noen som skrev at de synes dette er en fin greie, men at en mobil ikke hører hjemme på en kirkegård.

Det har gründeren forståelse for, men mener imidlertid at man må huske på at man i dag lever i en digital verden.

– Bedriften handler om at man skal ta vare på minnene ved å tenke fremover. I dag er stort sett alt digitalt, og det kommer ikke til å endre seg tror jeg.

Skal være sømmelig

Ettersom utvikling nå ser ut til å gå i en tydelig retning, er Nordengen nysgjerrig på hva kirken tenker om utviklingen. Han mener imidlertid at de også må tilpasse seg samfunnet og den digitale verden.

Kirkeverge i Drammen, Svein Askekjær, skriver i en e-post til Svelviksposten at gravferdsmyndigheten i Drammen er veldig positiv til nye og fremtidsrettede måter å minnes de avdøde på. Samtidig er de opptatt av at dette gjøres på en respektfull og lovmessig måte.

– QR-koder er som regel positivt ment, men det kan sikkert også misbrukes for de som ønsker det. Da tenker jeg på at tekst, fotografi, dekor og symbolbruk på gravminne, minnesmerke og urnevegg skal være sømmelig, skriver han.

Samtidig påpeker han at gravminner som innehar QR-koder er privat eiendom.

– Derfor kan ikke vi kontrollere innholdet i det som eventuelt blir lagt ut, skriver Askekjær.

Kan ikke misbrukes

Nordengen bekrefter at hvem som helst kan skanne kodene på gravsteinene, men forklarer at minnesidene likevel ikke kan misbrukes.

– Alle kommentarer som legges inn må godkjennes av meg. Er det noe jeg er usikker på om hører hjemme der, tar jeg kontakt med pårørende.

Det er viktig for å opprettholde respekten og standarden på bedriften, påpeker han.

– Så langt har det heldigvis ikke dukket opp noen ufine kommentarer eller lignende, forteller gründeren.

Han legger også til at så langt er det rundt 40 QR-koder som er i bruk, i tillegg til 10 stykker hos samarbeidspartneren, Andreassen begravelsesbyrå.

Det er gründeren godt fornøyd med.

– Det tar tid å bygge en bedrift, men jeg ser hvor dette bærer, og har fortsatt stor tro på at det vil bli enda større med tiden, sier han.

nb_NO